Jeg skal flytte, hva gjør jeg?
Dersom du ønsker å selge boligen kan du enkelt sende inn flytteskjema via Min side, eller melde fra til oss med en flyttemelding som kan lastes ned fra våre nettsider. Du kan også kontakte oss så sender vi flytteskjema til deg i posten.
Hvis du er megler, kan du fylle ut flytteskjemaet her.
Flytteskjemaet brukes til sluttfakturering, og gir oss informasjon om ny eier.
Når får jeg faktura?
Avhengig av hvilken måler du har, mottar du faktura på gassforbruket månedlig (smartmåler), eller tre ganger årlig basert på egen avlesning av måleren i det utvendige gasskapet. Dette skapet må ikke tildekkes, da det i tillegg til måler også inneholder en stengekran for gass til boligen. Sørg for å ha skapnøkkelen lett tilgjengelig.
Hvor finner jeg faktura?
Du kan se og laste ned dine fakturaer på Min side.
Hvordan logger jeg inn på Min Side?
Hvis du står registrert som eier hos Norsk Gassnett, kan du logge inn her, og bruke ditt mobilnummer eller e-postadresse.
Du vil deretter motta engangskode på mobil eller e-post, avhengig av om du benyttet mobilnummer eller e-postadresse.
Første gang du logger inn, kan du bli bedt om å registrere mobilnummer dersom vi ikke har det registrert.
Hvordan ser jeg målerstanden hvis jeg har måler med fjernavlesning?
Målernummer på målere med fjernavlesning begynner på SMGR eller FIOR. På disse er display blankt for å spare batteri. Ønsker du å lese av denne trykker du hardt en gang på grønn knapp ved siden av display. Betegnelsen på verdien skal være T og måleenheten er m3.
NB: Har du måler med fjernavlesning, trenger du ikke å melde inn målerstand da denne blir registrert automatisk. Må du lese av selv, vil vi varsle deg på SMS om dette.
Hvor ligger informasjon om gasspris?
Prisen på faktura er et gjennomsnitt for perioden det er fakturert for. Gassprisen kan endre seg fra måned til måned. Det er et eget fraktledd inkludert i prisen som gjør at hvert gassanlegg kan ha forskjellig pris.
Du kan se gjeldende pris når du logger inn på min side under forbruk.
Har du mottatt faktura med estimert forbruk?
Har vi vi ikke mottatt måleravlesning innen tidsfrist, estimerer vi forbruk basert på historisk forbruk. Har vi fakturert for høyt estimat, vil du ikke få ny faktura før forbruket ditt passerer den estimerte målerverdien. Har vi fakturert for lavt estimat, vil beløp som vi har fakturert for lite komme som tillegg på neste faktura.
Er forbruksfakturaen din høyere enn forventet?
Årsak til dette kan være for lavt estimat på forrige betalte faktura(er). Pilotflammen i gasspeisen forbruker gass som blir fakturert.
Har du fått tilsendt nettleiefaktura?
Nettleien dekker drift og vedlikehold av gassanlegget. Dette er en fastavgift som følger boligen for å sikre stabil drift, og for å ivareta sikkerheten i gassanlegget.
Hva gjør jeg hvis jeg kjenner gasslukt inne i eller rundt boligen?
Hvis du merker gasslukt eller er usikker på om det kan være lekkasje, skal du stenge gasstilførselen med kranen i det utvendige gasskapet. Er du fortsatt usikker, følg instruksjonen i varslingsplanen.